تماس با ما : 44563476-021 info@roghansanati.com

انواع روغن صنعتی

پروژه اطلاعات

  • sanati1
  • 14 ژانویه 2018

مورد مطالعه

 انواع روغن صنعتی

تاريخچه روغن های صنعتی

تا قبل از سال ۱۸۵۶میلادی روغن مورد نياز برای مصارف مختلف مانند روانكاری چرخ گاری ها و ارابه ها ، روغن فرآوری چرم و ….  از منابع روغـن هـای حيـوانی مثـل روغن نهنگ ، گاو ، خوک و… و همچنين روغن هاي گياهـــی بدست می امد و اسمی به عنوان روغن های صنعتی وجود نداشت ، ولــی به دليل اين كه مقاومـت انها پـايين بود و سريعاً تجزيه و فاسد می شدند و موارد استفـــاده آنها محدود بود. به مرور و با پیشرفت صنعت ، نیاز به مواد جدید بیشتر احساس می شد تا قادر باشند اصطكاک بين سطوح متحرك را كاهش دهند.

و پـس ازاسـتخراج نفت و پيشرفت سريع صنعت نفت در سال ١٨٨٣میلادی و بهبود فرايندهای تقطير و تصفيه نفت خام روغن های با پایه نفت توليد شده و جايگزين روغن های چرب گرديد و امكان استفاده از روغن های صنعتی در مصارف مختلف فراهم شد . روغن های نفتــــی خيلي سريع برتری خود را نسبت به انواع ديگر روغـن ثابـت نمودنـد و در نتيجـه اسـتفاده از روغن های حيوانی، نباتی ، ماهی و…. براي روغنكاری به تدريج منسوخ شد.

طبقه بندی روغن های صنعتی

روغن های صنعتی با پایه نفتی

روغن های صنعتی با پایه نفتی طیف استفاده گسترده ای از روغـن های صنــعتـی مخصوص ماشین آلات داخل منزل و ماشین آلات صنعتی و استفاده های عمومی را  دارند . روغن های صنعتی معمولاً در کوره های تقطیر نفت خام به دست می آیند و با گرفتن عناصر مضر مانند گوگرد و فسفر و افزودن عناصری که خواص روغن را بهبود می بخشد .

افزودنی های روغن ، موادی هستند مانند که مقاومت روغن را در دمای بالا ثابت نگه می دارد و به پایداری ویسکوزیته کمک می کند و در نهایت سبب می شود که روغـن های صنــعتـی با پایه نفتی در شرایط کاری مختلف خواص فیزیکی و شیمیایی خود را ثابت نگه دارند.

روغن های صنعتی بر پایه گیاهی

روغن های صنعتی بر پایه گیاهی همانطور که از نام آنها پیداست از فرآوری گیاهان خاص مانند (کاستور ، خردل و کلزا و…. ) به دست می آید. روغن های صنعتی بر پایه گیاهی به همراه افزودنی هایی که خواص روغن بر پایه گیاهی را بهبود می بخشند فرآوری و تولید می شوند .

روغن هاي صنعتي طيف وسيعي از محصولات روانكار را تشکیل می دهند كه تقريبا همه طبقه هاي روانكارها را شامل مي شوند. بنابراين به استثناي برخي گروه هاي روانكار، از قبيل سيالات هيدروليك، طبقه بندي اين روغن ها به مانند روغن هاي موتوري راحت نخواهد بود.

براي ساده كردن طبقه بندي روغن هاي صنعتي، نمايه گروه روانكارها از قبيل روانكارهاي ياتاقان ها، كمپرسورها، هيدروليك ها، روغن هاي دنده، روغن هاي فلزكاري و غيره از نوع عملكرد آنها گرفته مي شود. اين نوع طبقه بندي متناسب با ساير گروه هاي روانكار ، براي مثال روغن هاي موتور هاي احتراق داخلي، روانكارهاي صنايع هوايي و دريايي، نيز مي باشد.

به طور کلی منشا ساخت روغـن های صـنـعتـی به دو زیر شاخه کلی تقسیم می شوند ، دسته اول روغـن های صـنـعتـی با پایه نفتی و روغـن های صـنـعتـی با غیر نفتی یا مصنوعی تقسیـــم بندی می شوند . به روغن های صنعتی با پایه ی نفتی ، روغن مینرال و به روغن با پایه غیر نفتی ، روغن سنتیک گفتــه می شود

 

  •  انواع روغن صنعتی

  1. روغن موتور صنعتی
  2. روغن‌هاي سيستم انتقال نيرو
  3. روغن‌هاي گردشي و هيدروليك
  4. روغن‌هاي كمپرسور
  5. روغن‌هاي توربين
  6. روغن‌هاي دنده صنعتي
  7. روغن‌هاي عمليات حرارتي
  8. روغن‌ ترانسفورماتور
  9. روغن‌ توربودیزل
  10. روغن‌هاي نساجي
  11. روغن‌هاي سيستم انتقال نيرو
  12. روغن انتقال حرارت
  1. صابون کمپلکس کلسیم
  2. صابون کلسیم
  3. صابون سدیم
  4. صابون لیتیم
  • ضدیخ
  1. ضد یخ بنزینی
  2. ضد یخ دیزلی
  3. ضد یخ صنعتی
  1. روغن های فرایند
  1. روغن های فرایند پارافنیک
  2. روغن های فرایند آروماتیک
  3. روغن سیلیکون

روغن مینرال یا روغن معدنی (Mineral Oil) ، روغنی است که از تجزیه و تقطیر نفت خام بدست می آید این نوع روغن ها به نسبت روغن های سنتیک ارزان تر و کارایی پائین تری دارند .

روغن سنتیک یا روغن مصنوعی (Synthetic Oil ) ، این روغن ها مانند روغن مینرال از تقطیر نفت خام بدست نمی آیند و فرآیند تولید آنها بصورت مصنوعی از سایر مواد خام مانند متان، مونواکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن شروع می ‌شود این نوع از روغن ها برای اولین بار در آلمان تولید شده اند .

انواع روغن صنعتی

پروژه عکس

انواع روغن صنعتی